Kristne og alkohol

Moderator: Espeland

Kristne og alkohol

Innlegg Fleksnes » 03 Mar 2010, 13:37

Først av alt takk til Yngve for ein god artikkel: http://itro.no/page.php?mtid=10&elid=2142

Hva mener egentlig folk her inne om temaet?
Alkoholbruk blant kristne er et tema som etter mitt syn er for lite oppe til debatt.

Det er sant at man ikke utfra Bibelen kan argumentere for totalavhold som den eneste rette.
Jeg personlig mener at man kan argumentere utfra samfunnsmessige årsaker. Alkoholmisbruk koster samfunnet enorme summer, langt mer enn vi er klar over. Yngve nevner bl.a sykefravær i sin artikkel, og dette er bare en av mange årsaker.

Jeg har flere ganger merket at ikke-kristne forventer av vi som kristne ikke drikker.
I mange kristne ungdomsmiljøer er det "vanlig" at mange også drikker. Når jeg bruker begrepet 'drikker' tenker jeg ikke først og fremst på det å ta seg et glass vin til maten, men det å drikke på fest, og som følgelig medfører fyll.

Hva tenker dere andre omkring dette?
77-78-81-84-05
Fleksnes

Re: Kristne og alkohol

Innlegg PRO » 04 Mar 2010, 11:41

Vel, det har allerede vært ganske heftig oppe til debatt i dette forumet i tråden Alkohol vs kristendommen.
PRO

Re: Kristne og alkohol

Innlegg Fleksnes » 04 Mar 2010, 12:29

PRO skrev:Vel, det har allerede vært ganske heftig oppe til debatt i dette forumet i tråden Alkohol vs kristendommen.

Aha. Sorry, så den ikke. Da kan Mod bar slette denne tråden.
77-78-81-84-05
Fleksnes

Gå til Ditt og datt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest