Vekkelse

Moderator: Espeland

Vekkelse

Innlegg wood » 31 Okt 2009, 23:29

Hva er vekkelse?
Hvorfor er det ikke så mange vekkelser i Norge som før?
Ønsker vi vekkelse?
Hva skaper vekkelse?
Hva hindre vekkelse?

Noen som har noen tanker?
wood

Re: Vekkelse

Innlegg PRO » 04 Nov 2009, 15:50

PRO

Innlegg Bibelkristen » 14 Nov 2009, 14:01

Hei Wood.
Du stiller viktige spørsmål om vekkelse!

Bibelen beskriver vekkelse på flere måter: Jesus vakte opp mennesker som var fysisk døde. Dette viser Jesu makt og myndighet som Guds Sønn. Samtidig er det et bilde på at Jesus vil og kan vekke opp mennesker fra en åndelig død til åndelig liv. I dag gjør Gud dette når vi tar imot Jesus ved/gjennom å ta imot Guds ord, som er det levende, livgivende, hellige,ufeilbarlige ordet, Bibelen (Joh.1,12-13, 1-Pet.1,23).

Bibelen taler også om å våkne opp av sin rus i djevelens snare (2. Tim.2,26). Menneskene må våkne opp av sin åndelige rus, slik at de kan kjenne sannheten, dvs Jesus Kristus, han som er Ordet.

Dessuten har Bibelen et ord til bekjennende kristne som sover om å våkne opp, og la Jesus Kristus lyse for oss (Efes. 5,14). Les sammenhengen! Det dreier seg om at Guds folk ikke må skikke seg lik verdens mennesker/de som vandrer i mørket. I dag er det mange bekjennende kristne som er verdsliggjorte. Uten at de alltid er klar over det selv, har de forlatt Guds Ord og Herren selv. Våkn opp, vend om og kom tilbake til meg, sier Herren til sovende, verdsliggjorte kristne. (jf også Jeremias 2,13, Jes.1,18 flg og Joh.åp 3,14 flg)

Vekkelse - og det å våkne og våke - har også med endens tid å gjøre (Rom.13,11). Vi må være rede/våkne til Jesus kommer igjen. "Våkn opp, brudgommen kommer!" (Matt.251-13).

Det avgjørende for deg og meg er derfor å bli - og vandre i lyset, dvs være nær Jesus/hos ham, bli i ham, dvs bli i Ordet, lese, lytte til og ta vare på Bibelens budskap!
Sikker, klar og god hjelp til dette finner du bl a her:

http://www.bbif.no/aktuelt/ibibelenslys ... ningtaler/

og her

http://www.fjellheimbibelskole.no/page. ... &menu_14=9
Bibelkristen

Innlegg wood » 04 Des 2009, 23:50

Enig i mye av det du skriver, Bibelkristen! Tror mye av åndeligheten idag dreier seg om en slags rus. Og jeg tror vi har glemt å minne hverandre om at Jesus snart kommer igjen. Jeg har hørt at dersom folkeslag blir nådd med evangeliet i samme hastighet framover som i dag, blir alle folkeslag nådd innen kanskje 40-60 år. (dersom vi har samme definisjon av "folk" som Jesus, da, vel å merke..)

Videre tror jeg vi ikke tør å forkynne om, og snakke sammen om, fortapelsen og helvete. Tror kanskje det er flere grunner til det. Vi er for redde til å tenke tanken, og prøver heller å tenke på andre ting, sette på litt musikk osv. Vi må ta inn over oss at helvete er en realitet, og vi trenger folk som er modige nok til å forkynne det. Og vi må leve etter det selv. Vi må rett å slett ha det som første prioritet i livet, å få med oss vennene våre til himmelen. Det er desverre mange teologer som forkynner at fortapelsen = utslettelse. Skulle ønske det var slik, men det er ikke det bibelen sier. Utfordring: Bruk 5 minutter på å se for deg dine nærmeste gå forapt...

Jeg tror også at vi er veldig påvirket av humanismen og materialismen. Humanismen går ut på at målet med alt er å bli lykkelig. Det virker ofte som om en del kristne aktiviteter også har det som det høyeste mål, å bli lykkelig. Man skal glede seg i Herren, alltid:) Men Jesus sa også at "salige er de som sørger, for de skal bli trøstet". Hvor er sorgen over mennesker som går fortapt?

Jeg savner forkynnelse som oppfordrer mennesker til å gi livet sitt helt over til Gud. I mange lutherske sammenhenger får man inntrykk av at når man har blitt en kristen, er man "i mål". Slik taler ikke Jesus ("følg meg") og Paulus ("strekker meg etter det som ligger foran..."). Vi må søke Guds vilje om alle ting i livet. Vår tidsbruk, vår pengebruk, vår tjeneste, frimodighet, visdom. Vi må ikke bli som fariseerne som trodde de levde perfekt, ei heller slå oss til ro med at vi ikke er perfekte, men vi må søke Guds vilje av hele vårt hjerte, av hele vår sjel.. (anbefaler boka "Irresistable revolution/ uimotståelig revolusjon" av Shane Claiborne.)
wood

Innlegg Zondr3 » 06 Jan 2010, 10:05

En viktig ting når det gjelder vekkelse er at det ikke er noe som vi mennesker kan få til, men noe som Gud gjennomfører.
Zondr3

Innlegg wood » 19 Jan 2010, 01:30

Du har helt rett, Zondr3. Vekkelsen er Guds verk!

Men når vekkelsene uteblir, og få mennesker blir kristne, blir det feil å legge skylden på Gud. Jeg tvert imot rimelig overbevist om det er fordi vi ikke søker hans vilje, ikke har nød nok for de ufrelste, ikke bryr oss om våre medmennesker.. Vi er hans redskaper..
wood

Innlegg PRO » 19 Jan 2010, 16:14

Gud har på ingen måte lovet at vekkelser skal skje under visse forutsetninger. Det skal heller ikke være en mal på hvorvidt de kristne der søker Guds vilje eller ikke.
Jeremia feks tjente Gud trofast i mange år, men jeg kan ikke huske at han fikk en eneste omvendt i løpet av alle årene. Og han fulgte Guds vilje nøye i sin tjeneste.
Vekkelser skjer iblant, og vi mennesker er en viktig del av det når det skjer, men det kan ikke forventes eller "tvinges" fram på noen måte. Når vi "søker" en vekkelse et sted så skjer det som oftest ikke. Det skjer når Den Hellige Ånd får åpenbart hvor forferdelig synd er, og hvor stor Guds rettferd og nåde er gjennom sann og trofast forkynnelse fra Guds Ord.
PRO

Innlegg wood » 31 Jan 2010, 13:48

Jeg er helt enig i at en vekkelse ikke er noe som kan fremprovoseres.. Den kan ikke beskrives matematisk, som en funksjon av folks bønner, liv og prioriteringer. Likevel tror jeg det er viktigere enn noen gang at vi søker vekkelse. Jeg tror kanskje at vi i vår generasjon ikke får se de store vekkelsene der mennesker strømmer i hopetall til bedehuset på en gang. Før i tiden så kunne folk mye om Bibelen, og visste en del om hva evangeliet gikk ut på. Idag må vi ofte begynne på scratch, folk har ikke noe særlig kunnskap om Bibelen (kanskje vi faktisk må begynne med oss selv, og få litt kunnskap om Bibelen selv..) Men jeg tror at dersom Gud får lov til å forandre oss med hans kjærlighet, så kan vi vinne en og en. Det er derfor vi er her i verden, for å vinne et og et menneske, ikke for å vente på at Gud plutselig skal gjøre et under å kalle en folkemengde til bedehuset helt av seg selv. Jeg tror vi har et inntrykk av at i gamle, gode vekkelsestider, kom menneskene til bedehuset helt av seg selv. Jeg tror vekkelsene i gamle dager kom at av menneskene som var kristne, levde på en måte som gjorde at folk fikk respekt for Gud. Og jeg tror at de kristne uttrykte en nød for de som ikke var kristne. Jeg har også inntrykk av at talerne før talte mye strengere om hvordan man skulle leve som kristen.

Dersom vi tror at Gud skaper vekkelsen på egenhånd, er vi mildt sagt ført bak lyset. Paulus sier :"Jeg plantet, Apollo vannet, men Gud gav vekst." Tror det er litt av det samme med vekkelse. Det er Gud som gir vekst. Men hvis ingen planter og vanner..

Husk at djevelen jobber hardt for å hindre at vi får et nært og personlig forhold til Jesus. Å følge Jesus er et valg man tar, en prioritering som må gjøres hver dag. Jeg er overbevist om at tv, internett, konstant musikklytting, materialisme, lykkejag osv er med på å føre oss bort fra Jesus. Noe av det på tv og internett er galt i seg selv, men viktigere er det at det tar tiden vår. Tenk på et forhold, eller ekteskap, der den ene aldri har tid til å fortelle den andre hvordan han har det, tid til å lytte, tid til å bygge forholdet. Slik blir det med oss dersom vi ikke tar oss tid til å lytte til Jesus.
wood

Gå til Tro og sånn

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: andand og 1 gjest