Treenigheten?

Moderator: Espeland

Treenigheten?

Innlegg Kakefyll » 20 Jul 2009, 15:23

Jeg har vanskeligheter med å tro på treenigheten. Jeg skjønner det at Den Hellige Ånd er Gud, men at Jesus og Gud er den samme? Hvordan har folk fått seg til å tro det? Ja, noen steder står det kanskje det. Med det er vel bare billedlig sagt? Det fins mange eksempler på at Gud og Jesus er forskjellig. Eks: Jesus sitter i Guds høyre hånd (Gud kan sikkert få til å sitte i sin egen hånd, men hvorfor skulle han gjort det?), Jesus omtaler alltid Gud for Far (hva er vitsen med å kalle seg selv for far?), når han roper ved korset og spør om Gud har forlatt han (Han kan jo ikke ha forlatt seg selv?), og sist, men ikke minst; det at Gud sendte Jesus, sin enbårne, dyrebare sønn. Var det bare Gud selv? Jeg er ikke en Jehovas vitne, men jeg er enige med dem om at Jesus er Guds sønn.
Kakefyll

Re: Treenigheten?

Innlegg Steinar » 20 Jul 2009, 17:14

Bare noen korte spørsmål fra meg til deg:

Hvis han ikke var Gud, hvem var han da?
Hvis han ikke var Gud, påvirker det menneskenes tilgivelse for synd på korset?
Hvis han ikke var Gud, hvordan kunne han leve et liv uten synd?
Steinar

Innlegg THH » 20 Jul 2009, 19:16

Kanskje denne sangen kan hjelpe http://www.youtube.com/watch?v=2K4r2EQ7WCM Den har teksten i bakgrunnen men her her hele teksten.

Triune Praise
written by shai linne

Verse 1

Praise God the Father, the Immortal Creator
For Your glory you made us, You're the Sovereign Orchestrator
All that You decree will most surely come to happen
You're awesome as can be and Your glory none can fathom
Nothing could ever stain You, the heavens can't contain You
We thank You for sending Your Son to explain You
Otherwise we would have remained in the dark
but You sent Your Holy Spirit to spark a change in our hearts
According to Your eternal purpose and will
You determined to reveal Yourself to those who deserve to be killed
Those of us whom You foreknew adore You
We praise You that You predestined us to be conformed to
The image of Your Son who's the radiance of Your glory
When I meditate on it, the weightiness of it floors me
So Father, we'll praise you over and over again
Because You sent Your only Son to atone for our sins

Chorus

Glory to the Father, Glory to the Son,
Glory to The Spirit- Three and Yet One
One in Your essence, Three in Your Person
The same in Your nature, distinct in Your working
Oh my soul- behold the wonder of the Trinity
Blessed be the Trinity, Oh, what a mystery!
I'll stand amazed for the rest of my days
Pouring out my heart in Triune praise

Verse 2

Praise God the Son, Second Person of the Trinity
You're distinct from the Father, yet you share in His divinity
Fulfilling an eternal covenant- You came through
To planet earth to save who? All the Father gave You
You became a man of sorrows, acquainted with grief
For the glory of Your Father You extinguished the beef
That stood between us at the cross- the Father's anger released
The Shepherd slain for the sheep, the situation is deep
I can't find the right language to speak, in fact it's making me weep-
Just the thought of You saving this creep
You're risen from the dead, I still can't get this in my head,
How the Judge could leave the bench and go to prison instead
Lord Jesus, you're amazing, Your bleeding is what saved men
It's the reason why we're praising, can't wait to see Your face
In the meantime, please help us to see You as colossal
And by the Spirit live lives worthy of the gospel

Chorus

Verse 3

Praise God the Holy Spirit, 3rd person of the Trinity
Distinct from Father and Son, yet share in Their divinity
Holy Spirit we praise You, You don't like the spotlight
You'd rather point away from yourself and give props to Christ
But yet because You're God, You deserve veneration
And You're the One responsible for our regeneration
You apply the finished work of Christ to all the elect
Your call is effectual- You haven't lost one yet
You comfort us when sin, Satan and the world got us bothered
And it's only by You that we cry out "Abba Father"
You're the Spirit of adoption, the Spirit of Truth,
You graciously provide Your people with the gifts and the fruit
You help us kill sin and dis-attach us from our idols
If it wasn't for You, we'd never understand the Bible
Because You wrote it- For our life it will surely suffice
Amazingly, You do it all for the glory of Christ!

Chorus
Sola Gratia Sola Fida Solus Christus Sola Scriptura Soli Deo Gloria
THH

Innlegg Kakefyll » 28 Jul 2009, 20:15

Hvis han ikke var Gud, hvem var han da?

Han var guds sønn.

Hvis han ikke var Gud, påvirker det menneskenes tilgivelse for synd på korset?

Ja, det var Guds eneste, dyrebare sønn, enda mer dyrebar enn Ham selv, fordi Jesus var menneske, dødelig.

Hvis han ikke var Gud, hvordan kunne han leve et liv uten synd?

Det er jo det som er litt av vitsen, at Jesus (menneske) klarte å leve et perfekt liv! Og derfor hadde det han gjorde, kraften til å utslette all synd for den som tror på ham, og ber om tilgivelse. Men Gud var jo faktisk Faren hans, det har nok litt å si.
Kakefyll

Innlegg sbjora » 28 Jul 2009, 22:57

Joh 1, 18: Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
sbjora

Innlegg Vic » 02 Aug 2009, 18:23

Kakefyll skrev:Jeg har vanskeligheter med å tro på treenigheten. Jeg skjønner det at Den Hellige Ånd er Gud, men at Jesus og Gud er den samme? Hvordan har folk fått seg til å tro det? Ja, noen steder står det kanskje det. Med det er vel bare billedlig sagt? Det fins mange eksempler på at Gud og Jesus er forskjellig. Eks: Jesus sitter i Guds høyre hånd (Gud kan sikkert få til å sitte i sin egen hånd, men hvorfor skulle han gjort det?), Jesus omtaler alltid Gud for Far (hva er vitsen med å kalle seg selv for far?), når han roper ved korset og spør om Gud har forlatt han (Han kan jo ikke ha forlatt seg selv?), og sist, men ikke minst; det at Gud sendte Jesus, sin enbårne, dyrebare sønn. Var det bare Gud selv? Jeg er ikke en Jehovas vitne, men jeg er enige med dem om at Jesus er Guds sønn.

Hvordan læren om treenigheten skal formuleres og forstås har skapt hodebry hos mange flere enn deg oppigjennom, hvis det er en trøst. Du er i godt selskap :)
Det er viktig å holde tunga rett i munnen når en snakker om dette her, ellers blir det fort rot. Selv om ordet "treenighet" ikke finnes i Bibelen, formidler læren om treenigheten en bibelsk tanke. En ser av måten Gud Fader, Jesus og Den Hellige Ånd blir omtalt på i Bibelen at alle tre må sies å være Gud. Man taler om én guddom, men tre personer innen guddomen, der ingen av dem er mer eller mindre Gud enn noen av de andre. Når det gjelder de tre personene i treenigheten er det viktig å skjelne, ikke skille, mellom dem. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er alle forskjellige, men alle er like fullt Gud.

Dermed forstår vi at det Var Gud Faderen som sendte Gud Sønnen(Jesus) til jorden, og da Jesus hang på korset var han virkelig fullt og helt Gud. På korset bar han alle menneskers synd, og ettersom synd er det som skiller oss mennesker fra Gud, kan han sies å være forlatt/adskilt fra Gud Faderen(jfr. Jes 59:2). Derfor kunne han rope ut som han gjorde(det han ropte er faktisk et sitat fra Salmene, Sal 22:2).

Bibelsteder som Luk 3:22 og Matt 28:18-20 er steder der vi ser alle tre personer i guddommen omtalt likeverdig.
Vic

Innlegg PRO » 04 Aug 2009, 07:48

Det som ofte skaper problemer at vi ikke definerer hva vi snakker om, men det blir bare nevnt at "tre er en". Men tre hva, og en hva?
Som vic sa, Gud består av tre personer. Det er farlig å komme med eksempler for treenigheten, men jeg skal likevel gi et, som ikke må tas for bokstavlig, men som en forståelse på konseptet;
Det finnes bare en tid. Tiden består av fortid, framtid og nåtid. fortid er tid, framtid er tid og nåtid er tid. Men likevel har vi ikke tre tider, men èn tid som består av fortid, framtid og nåtid. Det ene kan ikke eksistere uten det andre.
På samme måte har vi bare èn Gud. Gud består av Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Den Hellige Ånd er Gud, men vi har ikke tre Guder, men èn Gud som består av tre personer; Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.

Faderen er ikke Sønnen, de er forskjellige personer, men de er èn og samme Gud; de er ett som Jesus sier.

Ekteskapet brukes som et bilde på treenigheten; der èn familie består av to personer. Det er vanskelig for oss å skille mellom vesen og person, siden alle mennesker er ett vesen bestående av èn person. Gud derimot et ett vesen, èn Guddom, bestående av tre forskjellige personer.

Les gjerne noen gamle konfesjoner, de er fine når det gjelder å forklare treenigheten. Dersom du ikke kjenner til noen så si ifra, så kan vi linke til noen. Håper det var litt oppklarende.
PRO

Innlegg sveinen » 05 Aug 2009, 17:06

Liten og enkel forklaring på hvordan Gud kan være en treenighet er å ta vann for eksempel. Som Gud kan vann være i tre forskjellige former, is, damp og vann. Forskjellige former, forskjellig formål:) Forskjellige oppgaver:)
sveinen

Innlegg ragnar » 05 Aug 2009, 22:13

sveinen skrev:Liten og enkel forklaring på hvordan Gud kan være en treenighet er å ta vann for eksempel. Som Gud kan vann være i tre forskjellige former, is, damp og vann. Forskjellige former, forskjellig formål:) Forskjellige oppgaver:)

Fint med eksempler som skal illustrere, men her må man nok trå forsiktig, som PRO sa.

Det eksempelet du kommer med forklarer desverre ikke den bibelske tanken om treenigheten, men det man kaller modalisme. Den har vært sett på som utenfor kristen lære siden de første hundre årene etter Kristus. Det eksempelet du ga sier at treenigheten er Gud i ulike former, eller moduser om du vil (derfor modalisme). Altså er Gud i én modus Jesus, en annen modus Den Hellige Ånd osv. Men det innblikket man får i treenigheten i Bibelen viser virkelig at Gud består av tre personer som er en i natur. Altså betyr det at det er én hva og tre hvem. Jesus er ikke Gud i Jesusformen på samme måten som is er vann i isformen. Jesus er Gud, fordi han er en del av treenigheten, og Den Hellige Ånd er Gud, og Far er Gud, ikke i ulike former av Gud, men alle er Gud, fordi det er ett vesen.

Bare et forsøk på å oppklare litt :)
ragnar

Innlegg Kakefyll » 19 Aug 2009, 14:43

Først vil jeg bare si at jeg ikke er ute etter å forstå treenigheten så jeg kan tro på den selv. Jeg lurer på hvordan dere kan tro det? Jeg vet at Jesus ikke er Gud, men hans sønn. Det er ikke så stor forskjell, men en ekstremt viktig forskjell. Jesus er en selvstendig fyr (med Gud som far), han døde, og Gud reiste ham opp og han sitter ved Hans høyre hånd. Jesus ble da den førstefødte i den nye verdenen, Jesus var den aller første som ble reist fra døden og leve. Jesus reiste Lasarus, ja, men han døde etterpå, Jesus lever enda.

Joh 1, 18: Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.

Dette verset er jeg kjent med, og det er rett og slett feil oversatt. Dette er riktig:

Joh 1, 18: Ingen har noen gang sett Gud. Den enbårne sønn som er i Faderens favn, han har forklart ham.

Det er interessant å lese i begynnelsen av Hebreerne:

Heb 1, 3: Han [Jesus] er avglansen av hans [Guds] herlighet og avbildet av hans vesen, og han bærer alle ting ved sin krafts ord. Etter at han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.

Bibelsteder som Luk 3:22 og Matt 28:18-20 er steder der vi ser alle tre personer i guddommen omtalt likeverdig.

Jeg vil si meg uenig; i Luk 3:22 kommer Den Hellige Ånd i form av en due over Jesus og snakker til ham. Der er det to forskjellige skikkelser.
I Matt 28:18 står det at Jesus sier: "Meg er gitt all makt i himmel og på jord." I Heb 1:2 Står det:[..] Ham har han innsatt som arving til alle ting.[..]

Jeg vil også kommentere sangen. Den var fin, men det var laget av et menneske. Fordi om en person sier at Gud og Jesus og Den Hellige Ånd er den samme, vil jo ikke det si at han har rett. Vi er ikke perfekte, vi er ikke Gud.
Kakefyll

Neste

Gå til Tro og sånn

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: andand og 2 gjester